Chapter 2 Shloka 64

रागद्वेषवियुक्तैस्तु विषयानिन्द्रियैश्चरन्।

आत्मवश्यैर्विधेयात्मा प्रसादमधिगच्छति।।६४।।

The self controlled one, free from attachment

and aversion and with mind under control, attains

the prasaad or the sanctified benediction

even whilst partaking of sense objects.

Chapter 2 Shloka 64

रागद्वेषवियुक्तैस्तु विषयानिन्द्रियैश्चरन्।

आत्मवश्यैर्विधेयात्मा प्रसादमधिगच्छति।।६४।।

Bhagwan says, Arjuna! The fault lies not in the sense objects!

The self controlled one, free from attachment and aversion and with mind under control, attains the prasaad or the sanctified benediction even whilst partaking of sense objects.

Little one, first understand the meaning of the term Vidheyaatma (विधेयात्मा):

a) One whose code of conduct is correct;

b) One who is obedient;

c) A controlled practicant;

d) One who is master of himself;

e) A humble servitor.

The Lord says, he who is devoid of likes and dislikes, whose sense organs are under his control, who is subservient to the dictates of the intellect, that one attains the Supreme benediction even whilst partaking of sense objects in the world.

Prasaad (प्रसाद)

1. The yagyashesh – remnants of a yagya.

2. The attributes which one accrues through the dispensation of one’s duty, and which radiate happiness.

3. The peace of mind which one experiences after the performance of right action.

4. The eternal bliss one attains upon surrendering oneself at the Lord’s feet.

5. With the performance of selfless deeds, the aspirant receives the prasaad of compassion, mercy, proficiency in action.

6. The prasaad of freedom from attachment and aversion is equanimity and purity of mind.

The one who is a recipient of this prasaad of divine qualities, is himself a sanctified benediction for the world, which receives his selfless service, protection and divine presence.

Such people, who seek nothing for themselves, are not affected by the sense objects, even whilst partaking of those worldly objects.

अध्याय २

रागद्वेषवियुक्तैस्तु विषयानिन्द्रियैश्चरन्।

आत्मवश्यैर्विधेयात्मा प्रसादमधिगच्छति।।६४।।

अब भगवान कहते हैं कि अर्जुन, विषयों में कोई दोष नहीं होता।

शब्दार्थ :

१. वशवर्ती मन वाला पुरुष,

२. राग द्वेष से रहित हुआ

३. और वश में की हुई इन्द्रियों से,

४. विषयों को भोगता हुआ भी,

५. प्रसाद को प्राप्त होता है।

तत्व विस्तार :

नन्हीं! विधेयात्मा को प्रथम समझ ले।

विधेयात्मा का अर्थ है :

1. जिसका अनुष्ठान उचित हो,

2. आज्ञा पालक,

3. वश में रहने वाला,

4. जो अपने अधीन हो,

5. जो विनम्र अनुचर हो।

भगवान कहते हैं, जो जीव राग द्वेष से रहित है, जिसकी इन्द्रियाँ अपने वश में हैं और जिसका मन बुद्धि की आज्ञा का अनुसरण करता है, वह पुरुष सम्पूर्ण इन्द्रियों के विषय भोगता हुआ भी परम प्रसाद को पाता है।

नन्हीं! प्रसाद का अर्थ यहाँ समझ लेना उचित होगा।

प्रसाद :

1. प्रसाद यज्ञशेष को कहते हैं।

2. कर्तव्य करते हुए जो सुखकारक गुण आपको मिलते हैं, वह गुण प्रसाद है।

3. शुभ तथा पुण्य कर्म के परिणाम स्वरूप मन को जो शान्ति मिलती है, उसको प्रसाद कहते हैं।

4. भगवान के चरणों में अपने आपको अर्पित करने से नित्य आनन्द रूप प्रसाद मिलता है।

5. निष्काम भाव से कर्म करने से जीव को करुणा, दया, दक्षता रूप प्रसाद मिलता है।

6. राग द्वेष रहितता का प्रसाद शुद्ध चित्त तथा समत्व भाव है। यानि, जो जीव राग द्वेष से रहित होते हैं और कर्तव्य परायण होते हैं, वे दैवी गुण रूप प्रसाद पाते हैं। वे तो स्वयं संसार में लोगों के लिये एक प्रसाद ही होते हैं क्योंकि वे:

1. निष्काम सेवा करते हुए अपना जीवन यज्ञमय बनाते हैं।

2. उनकी निष्काम सेवा का फल संसार को ही मिलता है।

3. संसार में दु:ख तथा आततायियों से हराये गये लोगों के तो यह नित्य संरक्षक तथा सेवादार होते हैं।

4. लोगों के लिये तो यह नित्य भागवत् प्रसाद रूप ही होते हैं।

ऐसे लोग, जो अपने लिये कुछ नहीं करते, वे सम्पूर्ण विषयों का भोग करते हुए भी विषयों से लिपायमान नहीं होते।

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